RSS

Best Friend

S A H A B A T ..
orng kedua yang sangat berarti dalam hidup aku ,
orang yang selalu memberikan motivasi untuk maju ,
memberika semangat disetiap perjuanganku ,
dan menegurku saat aku berbuat salah ,
 mereka membuat aku mampu bertahan dalam menghadapi setiap kesulitanku ,
mereka juga yang membuat aku tersenyum saat aku sedih ,

'' Friends never wrap a blow with a kiss, but said what was very painful for purpose of his friend willing to change''.

Kunci Persahabatan yang Baik

1) Pilih orang yang mempunyai minat yang sama seperti anda supaya anda mempunyai persamaan, tetapi jangan membedakan orang yang tidak mempunyai persamaan dengan anda, bersikap terbuka itu lebih baik untuk anda.

2) Ingatlah pada satu pedoman penting iaitu berlaku baik terhadap orang lain sebagaimana anda suka diperlakukan. Sekiranya anda menghormati orang lain,orang lain akan menghormati anda juga.


3) Sadarlah bahwa tiada siapa yang sempurna, setiap orang mempunyai sifat-sifat aneh dan dan kurang baek, dan menerima kecacatan antara satu sama lain adalah kunci persahabatan yang baik.

4) Hargai pendapat satu sama lain.

5) Sadarlah bahawa kawan karibpun tidak dapat bersama 24 jam.
Bina silaturohmi dengan yang lain dan jangan memutuskan silaturohmi.

6) Komunikasi sangat penting, berdiskusilah antara sahabat kamu pecahkan masalah dan hormati keputusanya walaupun kamu tidak setuju.

7) Jangan biarkan faktor luar seperti tekanan (stress) merenggangkan persahabatan anda. Kawan yang baik akan membantu curhat anda untuk melepaskan masalah diri anda, walaupun tidak menyelesaikan malasah paling tidak sesak didada undah PLONG, jangan gunakan sahabat hanya untuk kepentingan kamu aja, tolong juga sahabat kamu yg tertimpa masalah dan kamu hrs bersedia mendengar keluhan dan kerepotan dia. Belajar daripada satu sama lain.

9) Jangan mengatai di belakang kawan anda, sejelek apapun toh dia tetap kawan anda yg sewaktu-waktu kamu akan lari kedia.

10) Pilih kata-kata anda dengan bijaksana karena krn perkataan yg kasar akan mencoreng hati teman kamu, ingat lidah adalah singa bagi pemiliknya, dengan lidah kamu bisa selamat dengan lidah pula kamu bisa tertekam.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 komentar:

Posting Komentar